Opis realizacji projektu

Opis realizacji projektu - ,, Czy przeszłość ma znaczenie? - nasza okolica, nasz region”.


1) Informacje o zespole projektowym


Projekt realizowany w ramach Festiwalu Projektów Edukacyjnych metodą Webquest XI edycja

przez uczniów Szkoły Podstawowej w Strzygach.

Uczestnicy projektu:

Dominika Maćkiewicz

Karolina Grochocka

Kinga Marczak

Martyna Arentowicz

Iga Nadolska

Mateusz Bejgrowicz

Paweł Bałtowski

Arek Lechmitz

opiekun Marta Owczarek Boraczyńska

2) Opis realizacji działań projektowych 


Jesteśmy uczniami klasy 7 Szkoły Podstawowej w Strzygach. Bardzo chętnie bierzemy udział w różnego rodzaju innowacyjnych działaniach. Uwielbiamy pracować metodą projektu. Webquest postawił przed nami nowe wymagania i znacząco podniósł poprzeczkę.

Nasze działania nad projektem zaczęliśmy od przeczytania regulaminu. Poważnie skupiliśmy się nad celami festiwalu i określeniem tematyki naszego projektu. 

Wybraliśmy cele związane z identyfikacją regionalną mieszkańców. Chcieliśmy pokazać, że nasze województwo jest bardzo interesującym miejscem i że  małe miejscowości mają wiele do zaoferowania oraz skrywają nieznane szerszemu gronu historie. 

Następnie zapoznaliśmy się z metodą Webquestu, którą przybliżyła nam nasza pani polonistka po szkoleniu w KPCN. Nauczyliśmy się tworzyć  Webqest.  Obejrzeliśmy Webqesty wykonane przez inne placówki. Było to ciekawe doświadczenie, które utwierdziło nas w przekonaniu, że warto robić nowe rzeczy, bo wtedy nauka staje się zabawą, a my najbardziej lubimy zdobywać wiedzę w ten sposób. 

W dalszej kolejności bawiliśmy się w detektywów. Podzieliliśmy się na zespoły i zaczęliśmy wyszukiwać informacje na temat naszego regionu. W rezultacie zawęziliśmy poszukiwania do ,, naszej małej ojczyzny” w myśl hasła ,, Cudze chwalicie, swego nie znacie”.

Zależało nam, żeby  pokazać nasz region jako miejsce, które naznaczone śladami historii wciąż żyje i czerpie z doświadczeń przeszłych wieków. Nie chcieliśmy iść na łatwiznę i dlatego szukaliśmy artykułów, tekstów raczej mało znanych. Nie szliśmy utartymi szlakami muzeów i kościołów. W ten sposób dotarliśmy do ciekawych ludzi. Poznaliśmy prawdziwych pasjonatów, od których mogliśmy się wiele dowiedzieć.

Potem poszczególne zespoły próbowały nawiązać kontakty z ciekawymi ludźmi, których wiedzę chcieliśmy wykorzystać w naszym projekcie. 

Najpierw zorganizowaliśmy konferencję online z panem Pietią  Darijewiczem Hudziakiem - prezesem Stowarzyszenia Rodzimowierców ,, Kałdus”. Okazało się, że stowarzyszenie, choć zarejestrowane w Toruniu,  obrzędy słowiańskie obchodzi na terenie naszej gminy, dosłownie w sąsiedniej wiosce. 

Skrupulatnie przejrzeliśmy stronę stowarzyszenia oraz czasopismo wydawane przez rodzimowierców pt. ,, Gniazdo”.  Bardzo nas ten temat zainteresował. Dowiedzieliśmy się, że wiele obecnych zwyczajów religijnych pochodzi od Słowian np. pusta noc, zaduszki, topienie marzanny …. ,, Wkręciliśmy się” w ten temat tak bardzo, że zdobyliśmy sponsora na stroje słowiańskie i udaliśmy się do Grodu Foluszek na spotkanie z panem Janem Majewskim kasztelanem średniowiecznego grodu, mistrzem bractwa rycerskiego. 

Wiedzę o dawnych przedchrześcijańskich mieszkańcach naszych ziem połączyliśmy z legendą o naszej miejscowości -  Strzygi. Strzyga to upiór, demon, który według dawnych przekazów żywił się krwią ludzką. Niestety legenda ta nie została nigdzie zapisana i wciąż jest przekazywana z pokolenia na pokolenie. 

Zasięgnęliśmy języka  wśród najstarszych mieszkańców i na tej podstawie zrekonstruowaliśmy legendę o naszej miejscowości, którą przedstawiliśmy w filmie w formie teatrzyku Kamishibai. W ten sposób zdobyliśmy nową umiejętność - tworzenia teatrzyku wywodzącego się z dawnej japońskiej  sztuki .

W świetle wydarzeń, które mają miejsce dzisiaj ( pandemia, strach przed Covid 19) postanowiliśmy sprawdzić, czy jakieś epidemie istniały na naszych ziemiach już wcześniej. Natrafiliśmy na ciekawy artykuł, którego źródłem są księgi parafialne. Okazało się, że w XVII / XVIII wieku nasza wieś została dotknięta epidemią. Udaliśmy się na plebanię, by sprawdzić te informacje.

Kolejnym tematem, który od wieków frapuje mieszkańców Ziemi Dobrzyńskiej i Michałowskiej jest odwieczny spór między nimi. W całym regionie znane są dowcipy o Rypinie i Brodnicy oraz o granicy na tzw. Pisiaku ( małej rzeczce). Postanowiliśmy raz na zawsze rozprawić się z tym tematem i sięgnąć do źródła czyli znaleźć przyczynę tego wiekowego konfliktu. Dotarliśmy do artykułu w Gazecie Wyborczej i zadaliśmy kilka pytań dziennikarzowi, który pochodzi z Brodnicy.  

Nie sposób mówić o regionie i terenach wiejskich nie pochylając się nad rolnictwem i szeroko rozumianą ekologią. W tym celu nawiązaliśmy kontakt z panem Mieczysławem Babalskim - założycielem firmy ,,Biobabalscy’’, pasjonatem ekologicznych upraw, znawcą dawnych odmian zbóż, autorem książki kucharskiej  ze zdrowymi przepisami. Byliśmy ciekawi jakie rady ma dla nas pan Mieczysław - człowiek choć wiekowy pełen optymizmu i pasji życia. 

Zorganizowaliśmy konkurs dla społeczności szkolnej pt,, Niemi świadkowie historii- domy wielopokoleniowe’’. Wydarzenie cieszyło się sporym zainteresowaniem. Nagrody pozyskaliśmy od sponsorów.

3) Podsumowanie/ Wnioski


Podczas realizacji projektu dużo się zadziało. Spędziliśmy ten czas intensywnie oraz bardzo przyjemnie. Nauczyliśmy się zdobywać informacje, nawiązywać kontakty z pasjonatami. Poznaliśmy różne style życia. Dowiedzieliśmy się, że z przeszłości można czerpać garściami, a nawet można uczynić to swoją profesją. Nie obyło się  bez gorących dyskusji i podejmowania trudnych decyzji typu: co włączyć do projektu, a z czego zrezygnować. Wyzwaniem była realizacja projektu podczas nauczania zdalnego. Kontakty on-line nie zawsze były łatwe. Jednak daliśmy radę sprostać wymaganiom reżimu sanitarnego. Wszyscy uczniowie biorący udział w rekonstrukcji obrzędów słowiańskich w grodzie Foluszek byli całkowicie zdrowi. Rodzice poświadczyli to stosownymi pismami ( testy, kwarantanny).

Pozostał pewien niedosyt, ponieważ zgromadziliśmy o wiele więcej wiedzy niż przedstawiamy na filmie. Rozumiemy jednak klamry czasowe prezentacji. Po realizacji Webquestu jesteśmy na pewno bogatsi o nowe doświadczenia , umiejętności i kontakty. Wykorzystamy to z pewnością w kolejnych przedsięwzięciach.

Jesteśmy wdzięczni za pomoc w realizacji powyższych działań naszym rodzicom oraz sponsorom:

Urząd Gminy w Osieku p. Elżbieta Arentowicz p. Sylwia Maćkiewicz Rada Rodziców S.P w Strzygach

Dziękujemy za uwagę i zapraszamy w nasze strony - uczniowie kl. 7 S.P w Strzygach:

Dominika Maćkiewicz

Karolina Grochocka

Kinga Marczak

Martyna Arentowicz

Iga Nadolska

Mateusz Bejgrowicz

Paweł Bałtowski

Arek Lechmitz opiekun Marta Owczarek Boraczyńska


4) Produkt finalny